Luovuutta ja rohkeutta kampanjakalenteriin
Ketterä ja luova kampanjakalenteri on yksi keino lisätä tuottavuutta. Viime aikoina hyviä esimerkkejä tästä onkin nähty, yhtenä niistä Black Friday -ilmiö.
Kivijalkakaupoista tutut kausipohjaiset alennuskampanjat olivat pitkään vakiintunut tapa kampanjoida myös verkkokaupoissa. Perinteisessä sapluunassa verkkokauppa järjesti joulu- ja kesäkausien alennusmyyntien lisäksi muutaman mid-season salen. Tämä syksy räjäytti vihdoin pankin myös täällä meillä Suomessa – ja hyvä niin.
Black Friday rantautui rytinällä
Black Friday rantautui rapakon takaa entistä suuremmin myös meille tänä syksynä. Pienemmät seurasivat isompia ja Black Friday näkyi markkinoinnissa ja mainonnassa hyvällä volyymillä. Toimijat, kuten Black Friday -edelläkävijä Gigantti, ovat myös raportoineet huikeita tuloksia Black Friday'n myynnistä.
Kampanjakalentereissa tuntuukin nyt olevan enemmän vaihtelua ja luovuutta, kuin aikaisemmin.
Kohta se alkaa, ale
Kampanjakalenterit kannattaa pitää hyvin buukattuna, sillä harvakseltaan toistuva ja ennustettava alennusmyyntikausiin keskittyvä kampanjointi voi alkaa ohjata kuluttamista. Asiakas oppii ennakoimaan alennusmyynnin alkamisajankohdan, odottaa ja tekee ostoksensa vasta silloin.
Jatkuva kampanjointi sopivalla sykkeellä taas voi osaltaan lisätä verkkokaupan tuottavuutta, sillä se lisää houkuttelevia ostoajankohtia. Asiakkaan ei kannata odottaa joulualea, koska tuote on hyvässä tarjouksessa juuri nyt. Alan kovimmilla luilla on kampanja käynnissä koko ajan.
Mistä idea kampanjoinnille?
Kampanjakontekstin keksimiseen saa apua kalenterivuoden merkityksellisistä kausista, avajaisista, tutustumisista tai vaikkapa uutiskirjetilauksista.
Onko sinun markkinointikalenterissasi jo kesäetkot-, back to school-, black friday- ja ilmainen kotiinkuljetus -kampanjat?