Markkinoinnin automaatio helpottaa, mutta ei ratkaise kaikkea
Markkinoinnin automaation prosessit helpottavat työtä, mutta niitä täytyy osata käyttää oikein.
Jokaisen pienen työn tekemiseen käsin ei kannata tuhlata aikaa, sillä markkinoinnin automaatio on apuna monenlaisissa asioissa.
Markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan järjestelmiä, joiden tehtävänä on erilaisten laitteiden ja ohjelmistojen avulla automatisoida ja vahvistaa toistuvia prosesseja, luokitella liidejä ja pitää yllä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa. Markkinoinnin automaatio voi selvittää esimerkiksi
-
millä sivuilla vieraillaan, kuinka usein ja mihin aikoihin
-
mitä sisältöä ladataan
-
mitkä linkit ja sähköpostit avataan
-
mitä videoita katsellaan
Soveltuu moneksi
Automaatiolla voidaan yhdistää saman järjestelmän alle esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin, sosiaalisen median, sisältömarkkinoinnin ja verkkosivujen analysoinnin työkalut sekä laskeutumissivut ja CRM:n. Hyvin luotu, tehokas markkinointiautomaatio voi parhaimmillaan vilkastaa yrityksen verkkoliikennettä, kasvattaa konversiota ja myyntiä sekä tuoda lisää asiakkaita.
Tehokasta mutta vain oikein käytettynä
Ennen kuin automaation hyödyt alkavat näkyä, sen käyttöönotto vaatii ylimääräistä työtä ja rahaa. On opeteltava uusi järjestelmä, luotava toimenpiteet ja määriteltävä prosessit ja mittarit. Lisäksi on muistettava, että markkinointiautomaatiosta on hyötyä vain, jos yrityksellä on entuudestaan riittävästi liikennettä suppilon päässä sekä tarpeeksi liidejä prosessoitavaksi. Automaation suurimmat käytännön hyödyt ovat prosessien aikatauluttamisen huolettomuus sekä datan helppo koonti.
Mekaaniset rutiinitehtävät kannattaa jättää koneille, jotta sinulle jää aikaa ihmisaivoja vaativaan luovaan työhön.